Η κατάσταση ξέφυγε από κάθε έλεγχο, όταν η Μαρίνα έφερε τη φίλη της την Νταίζη σπίτι για να παίξουν.
Η Νταίζη την έσπρωχνε, πηδούσε πάνω στους καναπέδες με τα παπούτσια, ενώ δεν άκουγε οποιαδήποτε παρατήρηση.
Η κόρη μου αισθάνθηκε αρκετά άσχημα, και εγώ ενοχλήθηκα πολύ.
-Ποια ήταν η δική μου αντίδραση;
Όμως δεν αποφάσιζα να πείσω την Μαρίνα να μην την κάνει παρέα διότι μένει πολύ κοντά μας και τους αρέσει να παίζουν μαζί.
Τα περισσότερα παιδιά θα φέρουν κάποια στιγμή στο σπίτι ένα φίλο που οι γονείς του δεν εγκρίνουν.
Και οι περισσότεροι γονείς αναρωτιούνται κατά πόσον θα είναι σωστή μία παρέμβαση στις προτιμήσεις του, ή μήπως είναι πιο σωστό να τηρήσουν ήρεμη και διακριτική στάση.
Όπως και σε όλα τα άλλα που σχετίζονται με την ανατροφή του η απάντηση είναι “εξαρτάται από τις συνθήκες”.
Μέχρι την στιγμή που το μικρό σας θα πάει στο δημοτικό έχει διαμορφώσει ήδη κάποιες προτιμήσεις για το είδος των παιδιών που του αρέσει να κάνει παρέα και θεωρεί ότι μπορεί πλέον να διαλέγει τους φίλους του μόνο του, χωρίς τη βοήθεια σας.
Άλλωστε είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της κοινωνικότητας του, να συναναστραφεί με ανθρώπους διαφορετικούς από αυτό, μακριά από το προστατευμένο περιβάλλον του σπιτιού.
Πιθανόν να μην σας αρέσουν τα ρούχα, η συμπεριφορά ή οι συνήθειες ενός από τους φίλους του, ή να μην συμπαθείτε τους γονείς του, όμως είναι δική του επιλογή και πρέπει να τη σεβαστείτε.
Υπάρχουν όμως και ορισμένες περιπτώσεις στις οποίες θα πρέπει να αντιδράσετε.
Υπάρχουν ορισμένα ανησυχητικά σημάδια που δείχνουν, ανεξάρτητα από τα προσωπικά σας συναισθήματα, πότε η σχέση δημιουργεί πραγματικά πρόβλημα στο παιδί σας, όπως:
- Το παιδί σας φαίνεται κακόκεφο μετά τη συνάντηση του με το συγκεκριμένο φίλο. Συνήθως τα παιδάκια μετά από το παιχνίδι είναι χαρούμενα και γεμάτα ενέργεια.
- Η προσωπικότητα του μικρούλη σας ξαφνικά μοιάζει αλλαγμένη. Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία συχνά μιμούνται το ένα το “στιλ” του άλλου.
- Έτσι εάν ένα παιδί που φυσιολογικά είναι συνεργάσιμο ξαφνικά αρχίσει να αντιδρά χωρίς λόγο, πιθανόν να οφείλεται στην αρνητική επίδραση ενός φίλου.
- Το παιδί σας φέρεται αντικοινωνικά. Λέει ψέματα, φέρεται άσχημα στα άλλα παιδιά, αντιμιλά χωρίς λόγο σε εσάς ή σε άλλους ενηλίκους. Όλα αυτά είναι σίγουρα σημάδια ότι κάτι δεν πάει καλά.
- Έχει αλλάξει η διάθεση του παιδιού απέναντι στο σχολείο. Όταν ξαφνικά αποφασίζει ότι όλα αυτά που μαθαίνει είναι βαρετά, όταν η δασκάλα του σας ενημερώνει ότι στην τάξη αδιαφορεί για το μάθημα και απασχολείται με άλλα πράγματα, όταν αποφεύγει να διαβάσει τα μαθήματα του.
Η δική σας αντίδραση;
-Ας υποθέσουμε ότι έχετε βεβαιωθεί ότι αυτή η φιλία έχει βλάπτει πραγματικά το μικρό σας.
Ποια πρέπει να είναι η αντίδρασή σας; Πρέπει κατηγορηματικά να του απαγορεύσετε τη συνέχιση αυτής της σχέσης;
- Ο καταναγκασμός δεν είναι η πιο αποτελεσματική λύση.
- Τα παιδιά σε αυτή την ηλικία αντιδρούν έντονα, και το πιο πιθανό είναι ότι η δική σας απαγόρευση θα του δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερη διάθεση να συνεχίσει να βλέπει τον φίλο του, σε ώρες που δεν μπορείτε να το παρακολουθήσετε.
- Δεν είναι κακό να του μιλήσετε ειλικρινά και να του εξηγήσετε τους λόγους που δεν συμπαθείτε το συγκεκριμένο άτομο, αλλά οι κινήσεις σας θα πρέπει να είναι αρκετά διακριτικές.
Καλέστε τον φίλο του σπίτι σας.
- Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να έχετε άμεση άποψη για το τι συμβαίνει και να διατηρείτε τον έλεγχο.
- Φροντίστε για την ευχάριστη ατμόσφαιρα του σπιτιού σας ώστε τα παιδιά να χαίρονται να βρίσκονται εκεί και να παίζουν.
- Αυτό που θα πρέπει κυρίως να προσέξετε είναι να μην επεμβαίνετε συνεχώς, αλλά να τους επιτρέπετε να διασκεδάσουν μόνα τους, όπως επιθυμούν.
- Εξηγήστε τους κανόνες του σπιτιού. Από την αρχή δώστε στο παιδί σας και στο φίλο του να καταλάβουν τι επιτρέπετε και τι απαγορεύετε. Π.χ. Δεν μιλάμε άσχημα, δεν σπάμε τα παιχνίδια, δεν πηδάμε πάνω στα έπιπλα.
- Ενθαρρύνετε την καλή συμπεριφορά του παιδιού σας. Ο χαρακτήρας των παιδιών διαπλάθεται από τις επιρροές που δέχονται τόσο από το εξωτερικό περιβάλλον όσο και από την οικογένειά τους.
- Και μπορείτε να έχετε ένα παιδί που να είναι θετικό παράδειγμα για τους φίλους του αντί να επηρεάζεται το ίδιο από τις αρνητικές εικόνες που του παρουσιάζονται.
- Επαινέστε τον για τις καλές του πράξεις, ενισχύοντας έτσι την πίστη του στις ικανότητες του και την αυτοπεποίθηση του. Εάν του λέτε συχνά μπράβο για αυτά που κάνει και σας αρέσουν του γεννάτε τη διάθεση να τα επαναλάβει.
- Πείτε του πόσο χαρούμενη είστε που μοιράζεται τα παιχνίδια του, ή γιατί είναι υπεύθυνος και διαβάζει μόνος του χωρίς κανένας να του το θυμίζει τα μαθήματα του.
- Δημιουργήστε ευκαιρίες να συνδεθεί με νέα άτομα. Πιθανόν εφόσον οι νέοι φίλοι, τού ταιριάζουν περισσότερο να δεθεί μαζί τους. Τα περισσότερα παιδιά εφόσον έχουν εναλλακτικές λύσεις προτιμούν τις φιλίες που δεν τους προκαλούν προβλήματα.