Η ευφυΐα των χαρισματικών παιδιών είναι αυξημένη και έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν εξαιρετικές επιδόσεις σε έναν
ή περισσότερους τομείς ταυτόχρονα αλλά συγχρόνως έχει και μεγαλύτερη ανάγκη για ειδική μεταχείριση από το περιβάλλον του, προσεγμένη στις αυξανόμενες ανάγκες του.
Ο μόνιμα απασχολημένος εγκέφαλός του τελειοποιεί μια σειρά από βασικές ικανότητες αντίληψης και χτίζεται με τα «τουβλάκια» της εξυπνάδας και της κοινωνικότητας.
Διαβάστε λοιπόν όσα καινούρια και θαυμαστά βιώνει το παιδί σας στη διάρκεια αυτού του χρόνου της ζωής του και πώς μπορείτε εσείς να δώσετε επιπλέον ώθηση στις διαδικασίες της πνευματικής του ανάπτυξης.
1. Δημιουργεί σημαντικές αναμνήσεις
Τι σημαίνει αυτό: Η ολοένα αυξανόμενη δύναμη της μνήμης του παιδιού σας ενισχύει πολλά μεγάλα κατορθώματα στη διάρκεια αυτού του χρόνου,
μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η ομιλία, η μίμηση, η συμμετοχή και η προσποίηση.
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι σε θέση να θυμούνται πολλά πράγματα για μεγάλες περιόδους.
Η σταδιακή κίνηση με τελική κατεύθυνση την ικανότητα αφαιρετικής σκέψης κάνει το παιδί να αποκτάει μια πιο πολύπλοκη σχέση με τον κόσμο και το περιβάλλον του.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Μην κουράζεστε να του διαβάζετε ξανά και ξανά το αγαπημένο του βιβλίο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη της μνήμης.
2. Μιλάει τη γλώσσα σας
Τι σημαίνει αυτό: Το λεξιλόγιό του αναπτύσσεται με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς.
Σκεφτείτε ότι ξεκινάει με μία-δύο λέξεις τον 12ο μήνα και φτάνει τις πενήντα μετά από έξι μήνες, ενώ στη συνέχεια το λεξιλόγιό αυξάνεται με ραγδαία ταχύτητα.
Θα αρχίσει να συνδυάζει λεξούλες για να φτιάξει προτάσεις. Αν και γνωρίζετε ότι η κατανόηση του λόγου βρίσκεται ακόμη αρκετά μακριά και παρ’ όλα αυτά νομίζετε ότι το παιδί σας, σάς καταλαβαίνει, είναι πολύ πιθανό να έχετε δίκιο.
Όταν αναφέρετε, για παράδειγμα, ότι θα πάτε για ψώνια, πηγαίνει και παίρνει τα παπουτσάκια του. Στην ηλικία των 2 ετών, μάλιστα, μπορεί να ακολουθεί απλές οδηγίες που του δίνετε, όπως «φέρε το βιβλίο σου».
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Συνεχίστε να περιγράφετε με απλό και κατανοητό τρόπο τι κάνετε. Η περιγραφή των πράξεών σας βοηθάει το παιδί να εμπλουτίζει συνεχώς το λεξιλόγιό του.
3. Παρατηρεί τις διαφορές
Τι σημαίνει αυτό:Για ένα παιδί ενός έτους, ένα μαλλιαρό πλάσμα που γαβγίζει ή ένα τριχωτό πλάσμα που νιαουρίζει φαίνονται τα ίδια.
Μέχρι όμως το δεύτερο χρόνο της ζωής του, το παιδί σας θα είναι πλέον σε θέση να ξεχωρίζει τη διαφορά που έχει ένας σκύλος από μία γάτα, ένα λεωφορείο από ένα φορτηγό.
Τα παιδιά μπορούν να αντιστοιχίσουν ένα αντικείμενο με το σκοπό που επιτελεί.
Το πιο εξεζητημένο παιχνίδι του παιδιού σας θα έχει ως αποτέλεσμα την πιο συγκεκριμένη κατανόηση των διαφορετικών κατηγοριών.
Το να περάσει, για παράδειγμα, ένα υφασμάτινο κολιέ στο λαιμό της κούκλας του, αποτελεί κατόρθωμα κατανόησης. Αυτό σημαίνει ότι το παιδί σας αναγνωρίζει ότι η κούκλα ανήκει σε μια κατηγορία αντικειμένων που φοράνε κολιέ.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Προσπαθήστε να ονομάζετε τα διάφορα αντικείμενα καθώς και να τα αναγνωρίζετε ως μέρος μιας ομάδας αντικειμένων.
Μια καλή ιδέα είναι να τακτοποιείτε μαζί με το παιδί τα παιχνίδια του ανά χρώμα, σχήμα ή λειτουργία.
Το παιδί σας μπορεί να μην είναι σε θέση να κάνει κάτι τέτοιο μόνο του, αλλά καταλαβαίνει τι λέτε και σιγά-σιγά θα μάθει να ξεχωρίζει τι είναι ίδιο και τι διαφορετικό.
4. Σκέφτεται αριθμητικά
Τι σημαίνει αυτό: Σε αυτή την ηλικία, το παιδί σας μπορεί να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ μιας χούφτας κεράσια και ενός κιλού.
Είναι ωστόσο πολύ νωρίς για να μπορέσει να κατανοήσει ότι οι αριθμοί αναφέρονται σε ποσότητες πραγμάτων.
Μέχρι το δεύτερο χρόνο της ζωής του, μπορεί να ξέρει ότι η λέξη «ένα» αναφέρεται σε ένα μόνο αντικείμενο και ότι όλοι οι άλλοι αριθμοί δείχνουν παραπάνω από ένα αντικείμενα. Το αληθινό μέτρημα, όμως, θα έρθει αργότερα.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Να μιλάτε στο παιδί σας για τους αριθμούς όταν σας βοηθάει να στρώσετε μαζί το τραπέζι, να μετράτε τα πιάτα και τα πιρούνια.
Μπορείτε επίσης να μετράτε δυνατά όταν κουμπώνετε τα κουμπιά του πουκαμίσου του ή όταν πηγαίνετε τα πιάτα, με τα φαγητά στο τραπέζι.
Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε λέξεις που αναφέρονται σε ποσότητες, όπως «ένα», «πολλά», «λίγα».
5. Αντιλαμβάνεται το χώρο.
Τι σημαίνει αυτό: Αν δώσετε στο ηλικίας ενός έτους παιδί σας δύο τουβλάκια, είναι πολύ πιθανό να τα χτυπήσει μεταξύ τους.
Μετά τον πρώτο χρόνο, τα παιδιά εξερευνούν και αρχίζουν να αναπτύσσουν ένα πιο πολύπλοκο σύστημα κατανόησης για το πώς σχετίζονται τα αντικείμενα μεταξύ τους.
Θα βάζουν το ένα τουβλάκι πάνω στο άλλο κι έπειτα θα τα τοποθετούν σε κουτιά.
Μέχρι την ηλικία των 2 ετών, τα περισσότερα παιδάκια είναι πλέον σε θέση να τοποθετήσουν έναν κύκλο ή ένα τετράγωνο στη σωστή του θέση.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Αφήστε το παιδί σας να πειραματιστεί με το πώς κινείται το σώμα του στο χώρο και να μάθει έννοιες όπως «πάνω», «κάτω» ή «ανάμεσα».
Έχετε υπόψη ότι το γέμισμα και το άδειασμα κουτιών ή το παιχνίδι με απλά παζλ και τουβλάκια όχι μόνο θα προσφέρει ευχαρίστηση στο παιδί σας αλλά και θα του δώσει αμέτρητες ευκαιρίες να δείξει τις ικανότητές του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ