Μαθήματα ξένων γλωσσών, μαθήματα πιάνου, μαθήματα χορού, μαθήματα κολύμβησης, μαθήματα καράτε.
Το πρόγραμμα των παιδιών μας είναι κάτι παραπάνω από γεμάτο με δραστηριότητες εκτός του σχολείου.
Σαν γονείς επιθυμούμε τα παιδιά μας να πάρουν την καλύτερη μόρφωση, να αναπτύξουν τις ικανότητες που διαθέτουν, θέλουμε να έχουν κάθε ευκαιρία να αναπτύξουν τους ορίζοντές τους.
Ειδικοί εκτιμούν μετά από έρευνες που έχουν διεξαχθεί κατά καιρούς ότι τα περισσότερα παιδιά σήμερα παρουσιάζουν υψηλούς δείκτες όσον αφορά το άγχος και το στρες ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης.
Τα παιδιά που έχουν γεμάτο από δραστηριότητες πρόγραμμα αναπτύσσουν ικανότητες που πραγματικά μπορούν να τα οδηγήσουν στην επιτυχία.
Ξοδεύουν όμως τόσο πολύ χρόνο στα μαθήματά τους και στις εξωσχολικές δραστηριότητες, που ξεχνούν να ζήσουν την παιδικότητά τους, όλες εκείνες τις εμπειρίες που διαμορφώνουν την προσωπικότητα ενός αργότερα ενήλικα.
Αυτά τα παιδιά δεν έχουν χρόνο να εξερευνήσουν τον κόσμο γύρω τους, με τους δικούς τους ρυθμούς, να αναπτύξουν τα δικά τους ενδιαφέροντα και να εντρυφήσουν σε αυτό που λέμε δημιουργικό φανταστικό παιχνίδι, το οποίο τις περισσότερες φορές βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν ποια πραγματικά είναι.
Τον περισσότερο καιρό είναι αγχωμένα και στρεσαρισμένα, τόσο πολύ που δεν τους μένει χρόνος να συζητήσουν και να έρθουν κοντά στους γονείς τους. Δεν έχουν ώρα να παίξουν με τους φίλους τους ή να τους γνωρίσουν καλύτερα.
Δεν τους μένει χρόνος να δημιουργήσουν πραγματική αυτοπεποίθηση, γι’ αυτό συνήθως είναι ανασφαλή. Όλα αυτά αποτελούν προβλήματα που θα συνοδεύσουν τα παιδιά αυτά για το υπόλοιπο της ζωής τους.
Πως μπορείτε να αντιληφθείτε ότι το παιδί σας έχει υπερφορτωμένο πρόγραμμα;
Δεν είναι πάντοτε εύκολο να καθορίσετε αν η φορτωμένη καθημερινότητα τους παιδιού σας αποδίδει τα μέγιστα ή προκαλεί πρόβλημα στο παιδί σας.
Για να το κάνετε αυτό πρέπει να εξετάσετε προσεχτικά το πρόγραμμα του παιδιού σας:
- Σε ένα χαρτί καταγράψτε τις δραστηριότητες που έχει το παιδί σας εβδομαδιαίως. Ενημερώνετε κάθε βράδυ τη λίστα με τις πληροφορίες που έχετε συλλέξει κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Δημιουργήστε δύο στήλες, η πρώτη θα εμπεριέχει τις δραστηριότητες του παιδιού σας και η άλλη τον ελεύθερο χρόνο του.
- Προσπαθήστε να φτιάξετε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα μεταξύ των σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων του παιδιού αλλά και του ελεύθερου χρόνου που έχει για τον εαυτό του και τους φίλους του.
-Φτιάχνοντας το πρόγραμμα του παιδιού μας πρέπει να σκεφτούμε:
- Τι είναι πιο σημαντικό για εμάς αλλά και για την ανατροφή που θέλουμε να δώσουμε στο παιδί μας.
- Ποιες από τις δραστηριότητες του παιδιού προωθούν τις αξίες που θεωρούμε σημαντικές και τι μπορεί να λείπει από το καθημερινό του πρόγραμμα
- Πρέπει επίσης να σκεφτείτε τι έχει πραγματικά σημασία για εσάς. Θεωρείτε σημαντική μόνο την πρώτη θέση ή και την απλή συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό;
- Ποιος είναι ο πραγματικός στόχος που αγωνίζεστε εσείς και το παιδί σας; Είναι οι σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους σας στη σφαίρα των άμεσων προτεραιοτήτων σας;
- Τα πιστεύω και οι αποφάσεις μας επηρεάζουν τη ζωή και το πρόγραμμα του παιδιού μας.
- Μένει χρόνος στην οικογένειά να συνευρεθεί και να περάσει χρόνο μαζί στο σπίτι ή σε κάποια εκδρομή;
- Το παιδί σας περνά αρκετό χρόνο με τους φίλους του; Τα παιδιά προσπαθούν και επιτυγχάνουν περισσότερα όταν είναι δεμένα με την οικογένειά τους, όταν έχουν σταθερούς δεσμούς φιλίας, όταν είναι ευτυχισμένα όταν η οικογενειακή ζωή είναι ήρεμη και όταν γνωρίζουν ότι αγαπιούνται από τους γονείς γι’ αυτό που είναι και όχι για τα μετάλλια που φέρνουν.
Πόσες δραστηριότητες μπορεί να αντέξει το παιδί σας;
Τα παιδιά πρέπει να δοκιμάζονται σε εξωσχολικές δραστηριότητες και να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα για να βρουν στο τέλος αυτή τη δραστηριότητα που θα τους ταιριάζει περισσότερο και θα τα κάνει ευτυχισμένα.
Εξίσου σημαντικό όμως είναι να δίνουμε χρόνο στο παιδί να μην κάνει τίποτα, στις περισσότερες περιπτώσεις ο χρόνος αυτός είναι και ο πιο παραγωγικός.
Είναι ο πιο παραγωγικός γιατί τα παιδιά στον ελεύθερο χρόνο τους μαθαίνουν πως να είναι χαρούμενα, να δημιουργούν, να φαντάζονται, να περιπλανούνται στις σκέψεις τους, να σκέφτονται πράγματα που τα ενθουσιάζουν, να βρίσκουν προοπτικές σε κάτι, εκεί που πριν δεν μπορούσαν να βρουν καμία.
Το πρόγραμμα των παιδιών πρέπει να είναι ισορροπημένο μεταξύ των σχολικών των κοινωνικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων του.
Τα παιδιά μπορούν να συμμετέχουν σε δύο εξωσχολικές δραστηριότητες την εβδομάδα, μετά το σχολείο ή τα σαββατοκύριακα, οτιδήποτε περισσότερο από αυτό, τα αγχώνει και δεν φέρνει το αποτέλεσμα το οποίο εμείς επιθυμούμε.
Φανταστείτε τον εαυτό σας στη θέση του παιδιού σας να ξυπνάτε το πρωί, να ετοιμάζεστε για το σχολείο και να περνάτε μια ολόκληρη μέρα μαθημάτων, φροντιστηρίων και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
Πως θα αισθανόσασταν κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και στο τέλος της κάθε μέρας. Αυτή τη ζωή θέλετε για το παιδί σας;
- Συζητήστε με το παιδί σας για το πρόγραμμά του, το θεωρεί υπερφορτωμένο; Κουράζεται και αγχώνεται πολύ κατά τη διάρκεια της ημέρας;
- Του αρέσουν οι εξωσχολικές δραστηριότητες με τις οποίες ασχολείται
- Μήπως θα ήθελε να αλλάξει κάτι στο πρόγραμμά του ή να μειώσει κάποιες από τις δραστηριότητές του εβδομαδιαίως;
- Οι αλλαγές που μπορεί να προτείνει το παιδί μας ίσως δεν μας αρέσουν αλλά πρέπει να σκεφτούμε τι είναι καλύτερο για την ψυχολογία του και να βρούμε τη χρυσή τομή.
- Αν κάποιες δραστηριότητες τις θεωρείτε σημαντικές και αναντικατάστατες εξηγήστε τους λόγους της επιλογής σας στο παιδί.
- Ίσως υπάρχουν κάποιες δραστηριότητες που το ίδιο προτιμά αλλά ποτέ δεν βρήκε την ευκαιρία να σας το πει. Μερικές φορές πρέπει να αφήνουμε ελεύθερο χρόνο στο παιδί μας αν αναπτύξει το δικό του τρόπο ζωής.
Οι αλλαγές στο πρόγραμμα του παιδιού σας
-Οι αλλαγές στο πρόγραμμα του παιδιού σας πρέπει να γίνουν αργά και σταδιακά για να προσαρμοστεί καλύτερα.
Αν θέλετε να βγάλετε από το πρόγραμμα μία δραστηριότητα που αρέσει στο παιδί σας και εκείνο έχει την αντίθετη άποψη μπορεί να χρειαστεί να κάνετε κάποιο συμβιβασμό.
Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να βρείτε μία δραστηριότητα που θα διακόψει το παιδί σας προσωρινά και μπορεί να ασχοληθεί αργότερα χωρίς επιπτώσεις.
Για παράδειγμα μπορεί να διακόψει για λίγο καιρό τα μαθήματα πιάνου. Όταν προσαρμοστεί στο καινούργιο του πρόγραμμα το παιδί σας μπορεί να αντιληφθεί ότι δεν του έλειψαν και τόσο όσο νόμιζε ενώ θα απολαμβάνει την ελεύθερη ώρα που του χάρισε η απουσία αυτών των μαθημάτων.
-Στις εβδομάδες που θα ακολουθήσουν παρατηρείστε αν η αλλαγή του προγράμματος έχει ωφελήσει το παιδί σας. Αν πιέζεται ακόμα μειώστε άλλη μία δραστηριότητα.
Όταν το παιδί σας νιώσει ευχαριστημένο με το πρόγραμμά που δημιουργήσατε, μην κάνετε καμία άλλη αλλαγή.
-Αν στην πορεία θελήσετε να προσθέσετε στο πρόγραμμα του παιδιού σας κάποια δραστηριότητα εκτιμήστε πρώτα πόσο θα επηρεάσει το πρόγραμμα και την ψυχολογία του παιδιού σας.
Αφιερώστε χρόνο στο παιδί σας, περάστε του το μήνυμα ότι και ο ελεύθερος χρόνος είναι σημαντικός.
-Πρέπει να γνωρίζετε ότι η συμπεριφορά σας και το παράδειγμα που δίνετε στο παιδί σας αποτελεί το “α και το ω” στην επικοινωνία που θέλετε να έχετε με αυτό, αλλά και στους κανόνες που θέλετε να επιβάλλετε μέσα στο σπίτι.
Αν εσείς κάνετε τα αντίθετα από αυτά που έχετε επιβάλλει ως κανόνες τότε να είσαστε σίγουρη ότι ούτε και το παιδί σας θα τους ακολουθήσει.