Βοηθήστε τα παιδιά να αποκτήσουν κίνητρα και διάθεση για το σχολείο, τα μαθήματά τους, τη δημιουργική απασχόληση
Σίγουρα, όλοι σας θα έχετε ξυπνήσει κάποια πρωινά με δυσκολία και τη διάθεση να μείνετε στο κρεβάτι και να μην κάνετε απολύτως τίποτα.
Η δουλειά και οι υποχρεώσεις της ημέρας σας φαίνονται αβάστακτες και πρέπει να μαζέψετε όλη τη δύναμη και το κουράγιο που έχετε μέσα σας για να βρείτε τη διάθεση να σηκωθείτε και να κάνετε όσα πρέπει να γίνουν.
Το κίνητρό σας σε αυτή την περίπτωση είναι η υπευθυνότητα και η γνώση ότι υπάρχουν κάποιες δουλειές που πρέπει να ολοκληρωθούν.
Το ίδιο ακριβώς πράγμα συμβαίνει και με τα παιδιά όλων των ηλικιών. Κάποιες μέρες δεν έχουν τη διάθεση να πάνε στο σχολείο τους και η διάθεση τους μέσα στο μάθημα είναι από ουδέτερη έως αρνητική.
Υπάρχουν όμως τρόποι για να δώσετε στα παιδιά το απαραίτητο κίνητρο για μάθηση και δημιουργία και έτσι να κάνετε τη διδασκαλία και το μάθημα μέσα στην τάξη πιο ευχάριστο για όλους.
Εμείς σας παραθέτουμε μερικές απλές τεχνικές για να παρακινήσετε μικρούς και μεγάλους μαθητές!
Πώς επιτυγχάνεται η πρόοδος του μαθητή;
Παρακίνηση
Η παραχώρηση κινήτρων μέσα στην τάξη ή αλλιώς η παρακίνηση των μαθητών, θεωρείται στον εκπαιδευτικό χώρο ως το κλειδί για την επιτυχία και την πρόοδο ενός παιδιού.
Πολλές φορές παρατηρούμε στους μαθητές όλων των ηλικιών μια απραξία και μια έλλειψη επιθυμίας για μάθηση.
Αυτό μπορεί να οφείλεται στις αυξανόμενες απαιτήσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε συνάρτηση με τις ποικίλες υποχρεώσεις και εξωσχολικές δραστηριότητες που επιβαρύνουν σημαντικά και κουράζουν τα παιδάκια, αλλά και σε μια άσχημη διάθεση.
Εσωτερική δίψα για γνώση
Εάν όμως οι μαθητές δεν έχουν κάποιο κίνητρο για να μπουν στην τάξη και να απορροφήσουν όλες τις σημαντικές πληροφορίες που τους προσφέρουν εκεί μέσα ή ακόμα και να λάβουν μέρος σε ένα επιμορφωτικό παιχνίδι, τότε και το έργο των δασκάλων γίνεται δυσκολότερο και η πρόοδος τους είναι αργή και δύσκολη.
Η δίψα για μάθηση πρέπει να πηγάζει μέσα από το ίδιο το άτομο και για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο.
Εξάλειψη αντικινήτρων
Η έλλειψη κινήτρων και διάθεσης για μάθηση έχει επίσης άμεση επίδραση στη συμπεριφορά των μαθητών γιατί οδηγεί σε απροθυμία και συνεπώς στην ανάγκη από το μέρος των δασκάλων να διορθώνουν συνεχώς λάθη, απροσεξίες και να αναγκάζονται να βρουν τρόπους για να κρατήσουν το ενδιαφέρον και την προσοχή των μαθητών τους.
Κατάλληλες συνθήκες μέσα στην τάξη
Αν και μερικά παιδάκια έχουν μέσα τους την περιέργεια και την ανάγκη να μάθουν πράγματα και να προοδεύσουν ανεξαρτήτως περιβάλλοντος και συνθηκών, υπάρχουν κάποια άλλα που χρειάζονται ειδικούς χειρισμούς και φυσικά το κατάλληλο κλίμα.
Για να μετατρέψετε λοιπόν την τάξη σας σε ένα μέρος όπου όλα τα παιδιά θα έχουν μέσα τους την κινητήριο δύναμη και δίψα για την απόκτηση γνώσεων, πρέπει να
Βεβαιωθείτε επίσης, ότι υπάρχουν τα παρακάτω στοιχεία:
Στήριξη του μαθητή
Το σχολικό περιβάλλον θα πρέπει να στηρίζει τους μαθητές, να δέχεται την αποτυχία τους και να βασίζεται και στις επιτυχίες και στα λάθη για να τους βοηθήσει να προχωρήσουν μπροστά.
Οι μαθητές πρέπει να νιώθουν σιγουριά και αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή κάποιων κανονισμών και καθημερινών συνηθειών που θα τους δώσουν την αίσθηση ότι οι ώρες τους μέσα στην τάξη είναι προβλέψιμες.
Τα παιδιά, και ιδίως όσα είναι μικρά σε ηλικία, προτιμούν να γνωρίζουν πώς θα περάσουν τη μέρα τους γιατί αυτό τα κάνει να νιώθουν ασφαλή και ήρεμα με αποτέλεσμα να δίνουν όλον τους τον εαυτό μέσα στο μάθημα ή το παιχνίδι.
Εσωτερικό κίνητρο
Κάθε παιδί, όσο αδιάφορο και να φαίνεται μέσα ή έξω από την τάξη, έχει μέσα του ένα εσωτερικό κίνητρο, μια έμφυτη ανάγκη για να προοδεύσει στη ζωή του.
Μερικές φορές λοιπόν δεν αρκεί να προσπαθούν γονείς και δάσκαλοι να δημιουργήσουν εξωτερικά κίνητρα.
Η πιο αποτελεσματική κινητήριος δύναμη πηγάζει μέσα από τα ίδια τα παιδιά.
Πώς μπορείτε να ενεργοποιήσετε αυτή την κινητήριο δύναμη στα παιδιά και τους μαθητές σας;
Διδάξτε την αξία της προσωπικής επιτυχίας
Μάθετε στα παιδάκια από μικρή ηλικία να δίνουν μεγάλη αξία στην προσωπική ικανοποίηση που τους προσφέρει η ολοκλήρωση μιας δουλειάς ή εργασίας.
Μιλήστε τους για αυτή τη δύναμη που έχουν μέσα τους και μάθετέ τους να τη χρησιμοποιούν εποικοδομητικά.
Πείτε τους επίσης ότι μπορούν να πάρουν κίνητρα και από εξωτερικούς παράγοντες.
Έτσι θα μάθουν να στηρίζονται στον εαυτό τους και θα καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι για τη ζωή τους να θέλουν να μαθαίνουν πράγματα και να προοδεύουν.
Δώστε τα κατάλληλα ερεθίσματα
Βρείτε ποια είναι τα πράγματα και οι καταστάσεις που αποτελούν εσωτερικό κίνητρο για τα παιδιά και προσπαθήστε να τα φέρετε μέσα στην καθημερινότητα του σπιτιού και της τάξης.
Ανακαλύψτε τι ξυπνά την περιέργειά τους και κινηθείτε με αυτό ως βάση για το μάθημα ή τα ερεθίσματα που τους δίνετε μέσα στο σπίτι.
Προτάσεις για δημιουργικές ώρες μέσα στην τάξη
Αρμονικό κλίμα
Αφιερώστε λίγο χρόνο στη δημιουργία ενός αρμονικού κλίματος μέσα στην τάξη.
Αναρωτηθείτε πόση ικανοποίηση σας προσφέρει η διδασκαλία μέσα στον συγκεκριμένο χώρο και κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές.
Τα ίδια πράγματα που επηρεάζουν εσάς αρνητικά θα επηρεάζουν και τους μαθητές σας.
Ομοιόμορφες ομάδες παιδιών
Σκεφτείτε πόσο ομοιόμορφες και ταιριαστές είναι οι ομάδες στις οποίες έχετε χωρίσει τα παιδάκια. Τους αρέσει να εργάζονται μαζί;
Υποστηρίζουν ο ένας τον άλλο; Μπορούν να τα καταφέρουν ως ομάδα; Μερικές φορές η άσχημη διάθεση και η έλλειψη κινήτρων στους μαθητές οφείλεται στην κακή χημεία τους με τα άλλα παιδιά μέσα στην τάξη.
Πολλαπλές επιλογές στον τρόπο έκφρασης
Προσφέρετε στους μαθητές σας επιλογές για κάθε εργασία που τους αναθέτετε, είτε είναι απλή είτε δύσκολη. Μπορεί ο στόχος να είναι κοινός για όλους, αλλά ο τρόπος επίτευξής του να είναι διαφορετικός.
Για παράδειγμα μπορείτε να βρείτε ένα θέμα και να τους βοηθήσετε να το αναλύσουν με διαφορετικούς τρόπους, άλλοι με ένα σκετσάκι, άλλοι με μια ζωγραφιά, άλλοι με μια συζήτηση.
Διαλλακτικότητα
Να είστε ελαστικοί με τη σειρά που θα πρέπει να ακολουθήσουν τα παιδιά για να ολοκληρώσουν μια εργασία. Αυτό θα τους δώσει τη δυνατότητα να ακολουθήσουν το δικό τους τρόπο οργάνωσης με αποτέλεσμα να κάνει πιο ενδιαφέρουσα την όλη διαδικασία.
Κατηγοριοποίηση στόχων
Για κάθε στόχο που τους αναθέτετε, χωρίστε τον σε μικρές κατηγορίες τις οποίες θα σβήνουν όταν τις ολοκληρώνουν.
Η προσωπική ικανοποίηση που θα παίρνουν κάθε φορά αποτελεί το ιδανικό κίνητρο για να συνεχίσουν.
Ολοκλήρωση των εργασιών
Τονίστε τη σημασία που έχει η ολοκλήρωση κάθε εργασίας. Μην αφήνετε τους μαθητές σας να χρονοτριβούν σε κάτι ανούσιο.
Καλύτερα να τελειώσουν μια μόνο εργασία παρά να έχουν πολλές, αλλά παρατημένες στη μέση.
Ενθαρρύνετε την πρωτοτυπία
Ενθαρρύνετε την πρωτοτυπία και τη δημιουργικότητά τους. Αφήστε τους ελεύθερους να βάλουν και την προσωπική τους νότα σε μια εργασία ή μια παράσταση.
Επαινέστε την προσπάθεια των μαθητών
Να επαινείτε συχνά τους μαθητές σας και να τους παροτρύνετε να κάνουν το ίδιο για τον εαυτό τους αλλά και τους άλλους. Αυτό το εξωτερικό κίνητρο είναι πολύ σημαντικό, ιδίως αν κάθε έπαινος ακολουθείται από μια μικρή ανάλυση του τι έγινε σωστά και τι μπορεί να βελτιωθεί περισσότερο.
Η ανακάλυψη της γνώσης
Αφήστε τους μαθητές σας να ανακαλύψουν μόνοι τους κάποια πράγματα. Αντί να τους δώσετε έτοιμη τη γνώση, προτρέψτε τους να προσπαθήσουν να φτάσουν μόνοι τους σε αυτή. Αυτό σίγουρα θα κεντρίσει το ενδιαφέρον τους!
Ενθαρρύνετε τη μάθηση χωρίς τη δική σας συνεισφορά. Η απόκτηση γνώσεων με αυτόν τον τρόπο είναι μια από τις πιο δυνατές και ικανοποιητικές εμπειρίες για ένα παιδί.
Ο τρόπος διδασκαλίας είναι…
-Σκεφτείτε πώς κάνετε το μάθημα.
Ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι βαριούνται λιγότερο όταν μιλάνε ή γράφουν παρά όταν ακούν ή διαβάζουν.
-Τέλος, εξηγήστε στα παιδιά όσο νωρίτερα γίνεται, ότι η συμπεριφορά του καθενός είναι δική του ευθύνη και μόνο.
Όσα κίνητρα και να τους δώσετε, ο τρόπος που θα ανταποκριθούν σε αυτά είναι καθαρά δική τους επιλογή.
Πρέπει λοιπόν να αναγνωρίσουν την αξία της μάθησης έτσι ώστε αυτή να μην γίνεται με πίεση και δυσκολία.
Η παραχώρηση κινήτρων μέσα στην τάξη αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους ενός δασκάλου.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους γονείς, αφού η μάθηση δεν σταματά στην τάξη αλλά συνεχίζεται και μέσα στο σπίτι ή τον έξω κόσμο.
Θέστε λοιπόν κάποια όρια αλλά στη συνέχεια αφήστε τα παιδιά να πάρουν το ρίσκο τους, να εξερευνήσουν και να καταλάβουν την αξία των γνώσεων στη ζωή τους.
Και μην ξεχνάτε ότι και τα παιδιά είναι όπως και οι μεγάλοι, με μεταβαλλόμενες ανάγκες και διαθέσεις.
Έχουν και αυτά το δικαίωμα να αφεθούν κάποιες στιγμές, να αφιερώσουν λίγο χρόνο στην ξεκούραση, την χαλάρωση και –γιατί όχι- να μην κάνουν εντελώς τίποτα!