Η ευφυΐα των χαρισματικών παιδιών είναι αυξημένη και έχουν τη δυνατότητα να επιτύχουν εξαιρετικές επιδόσεις σε έναν ή περισσότερους τομείς ταυτόχρονα
Η ευφυΐα ξεχωρίζει από μικρή ηλικία:
«Χαίρω πολύ!». Φανταστείτε αυτή την κατά τ’ άλλα τόσο απλή φράση να βγαίνει από το στόμα της 20 μηνών κορούλας σας.
Δεν θα μείνετε άναυδοι; Κι όμως, μην απορείτε. Δεν είναι δύσκολο το παιδί σας να δείξει πόσο σαΐνι είναι από αυτή την ηλικία.
Ήδη στην ηλικία 1-2 ετών η ικανότητα που έχει το παιδί να συνδέει τα ερεθίσματα που δέχεται και να αντιλαμβάνεται τον κόσμο γύρω του αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς.
Ο μόνιμα απασχολημένος εγκέφαλός του τελειοποιεί μια σειρά από βασικές ικανότητες αντίληψης και χτίζεται με τα «τουβλάκια» της εξυπνάδας και της κοινωνικότητας.
Διαβάστε λοιπόν όσα καινούρια και θαυμαστά βιώνει το παιδί σας στη διάρκεια αυτού του χρόνου της ζωής του και πώς μπορείτε εσείς να δώσετε επιπλέον ώθηση στις διαδικασίες της πνευματικής του ανάπτυξης.
Το έξυπνο παιδί συνδυάζει τις προηγμένες γνωστικές ικανότητες με την αυξημένη ένταση, δύο ιδιότητες που δημιουργούν εσωτερικές διεργασίες και γνώση που το κάνουν να διαφέρει ποιοτικά από το φυσιολογικό.
Το προικισμένο παιδί, έχει τη δυνατότητα να επιτύχει εξαιρετικές επιδόσεις σε έναν ή περισσότερους τομείς, αλλά συγχρόνως έχει και μεγαλύτερη ανάγκη για ειδική μεταχείριση από το περιβάλλον του, προσεγμένη στις αυξανόμενες ανάγκες του.
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις:
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις νο 1
Το παιδί σας έχει αυξημένη ικανότητα μνήμης :
Τι σημαίνει αυτό: Η ολοένα αυξανόμενη δύναμη της μνήμης του παιδιού σας ενισχύει πολλά μεγάλα κατορθώματα στη διάρκεια αυτού του χρόνου –μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται η ομιλία, η μίμηση, η συμμετοχή και η προσποίηση. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι σε θέση να θυμούνται πολλά πράγματα για μεγάλες περιόδους. Η σταδιακή κίνηση με τελική κατεύθυνση την ικανότητα αφαιρετικής σκέψης κάνει το παιδί να αποκτάει μια πιο πολύπλοκη σχέση με τον κόσμο και το περιβάλλον του.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε: Μην κουράζεστε να του διαβάζετε ξανά και ξανά το αγαπημένο του βιβλίο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες βοηθούν στην ανάπτυξη της μνήμης.
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις νο 2
Έχει πλούσιο λεξιλόγιο από μικρή ηλικία :
Τι σημαίνει αυτό: Το λεξιλόγιό του αναπτύσσεται με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς. Σκεφτείτε ότι ξεκινάει με μία-δύο λέξεις τον 12ο μήνα και φτάνει τις πενήντα μετά από έξι μήνες, ενώ στη συνέχεια το λεξιλόγιό αυξάνεται με ραγδαία ταχύτητα. Θα αρχίσει να συνδυάζει λεξούλες για να φτιάξει προτάσεις. Αν και γνωρίζετε ότι η κατανόηση του λόγου βρίσκεται ακόμη αρκετά μακριά και παρ’ όλα αυτά νομίζετε ότι το παιδί σας σάς καταλαβαίνει, είναι πολύ πιθανό να έχετε δίκιο. Όταν αναφέρετε, για παράδειγμα, ότι θα πάτε για ψώνια, πηγαίνει και παίρνει τα παπουτσάκια του. Στην ηλικία των 2 ετών, μάλιστα, μπορεί να ακολουθεί απλές οδηγίες που του δίνετε, όπως «φέρε το βιβλίο σου».
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε να αναπτύξει το λεξιλόγιο του: Συνεχίστε να περιγράφετε με απλό και κατανοητό τρόπο τι κάνετε. Η περιγραφή των πράξεών σας βοηθάει το παιδί να εμπλουτίζει συνεχώς το λεξιλόγιό του.
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις νο 3.
Το παιδί που παρατηρεί τις διαφορές :
Τι σημαίνει αυτό: Για ένα παιδί ενός έτους, ένα μαλλιαρό πλάσμα που γαβγίζει ή ένα τριχωτό πλάσμα που νιαουρίζει φαίνονται τα ίδια.
Μέχρι όμως το δεύτερο χρόνο της ζωής του, το παιδί σας θα είναι πλέον σε θέση να ξεχωρίζει τη διαφορά που έχει ένας σκύλος από μία γάτα, ένα λεωφορείο από ένα φορτηγό.
Τα παιδιά μπορούν να αντιστοιχίσουν ένα αντικείμενο με το σκοπό που επιτελεί.
Το πιο εξεζητημένο παιχνίδι του παιδιού σας θα έχει ως αποτέλεσμα την πιο συγκεκριμένη κατανόηση των διαφορετικών κατηγοριών.
Το να περάσει, για παράδειγμα, ένα υφασμάτινο κολιέ στο λαιμό της κούκλας του, αποτελεί κατόρθωμα κατανόησης.
Αυτό σημαίνει ότι το παιδί σας αναγνωρίζει ότι η κούκλα ανήκει σε μια κατηγορία αντικειμένων που φοράνε κολιέ.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε για να γίνει πιο παρατηρητικο: Προσπαθήστε να ονομάζετε τα διάφορα αντικείμενα καθώς και να τα αναγνωρίζετε ως μέρος μιας ομάδας αντικειμένων.
Μια καλή ιδέα είναι να τακτοποιείτε μαζί με το παιδί τα παιχνίδια του ανά χρώμα, σχήμα ή λειτουργία.
Το παιδί σας μπορεί να μην είναι σε θέση να κάνει κάτι τέτοιο μόνο του, αλλά καταλαβαίνει τι λέτε και σιγά-σιγά θα μάθει να ξεχωρίζει τι είναι ίδιο και τι διαφορετικό.
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις νο 4
Το παιδί με αριθμητική σκέψη (λογική σκέψη) :
Τι σημαίνει αυτό: Σε αυτή την ηλικία, το παιδί σας μπορεί να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ μιας χούφτας κεράσια και ενός κιλού. Είναι ωστόσο πολύ νωρίς για να μπορέσει να κατανοήσει ότι οι αριθμοί αναφέρονται σε ποσότητες πραγμάτων. Μέχρι το δεύτερο χρόνο της ζωής του, μπορεί να ξέρει ότι η λέξη «ένα» αναφέρεται σε ένα μόνο αντικείμενο και ότι όλοι οι άλλοι αριθμοί δείχνουν παραπάνω από ένα αντικείμενα. Το αληθινό μέτρημα, όμως, θα έρθει αργότερα.
Πώς μπορείτε να το βοηθήσετε για να αναπτύξει την μαθηματική του σκέψη: Να μιλάτε στο παιδί σας για τους αριθμούς όταν σας βοηθάει να στρώσετε μαζί το τραπέζι, να μετράτε τα πιάτα και τα πιρούνια. Μπορείτε επίσης να μετράτε δυνατά όταν κουμπώνετε τα κουμπιά του πουκαμίσου του ή όταν πηγαίνετε τα πιάτα, με τα φαγητά στο τραπέζι. Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε λέξεις που αναφέρονται σε ποσότητες, όπως «ένα», «πολλά», «λίγα».
Χαρισματικά παιδιά και ενδείξεις νο 5
Σωστή αντίληψη του χώρου (χωροταξική διάταξη)
Τι σημαίνει αυτό: Αν δώσετε στο ηλικίας ενός έτους παιδί σας δύο τουβλάκια, είναι πολύ πιθανό να τα χτυπήσει μεταξύ τους.
Μετά τον πρώτο χρόνο, τα παιδιά εξερευνούν και αρχίζουν να αναπτύσσουν ένα πιο πολύπλοκο σύστημα κατανόησης για το πώς σχετίζονται τα αντικείμενα μεταξύ τους.
Θα βάζουν το ένα τουβλάκι πάνω στο άλλο κι έπειτα θα τα τοποθετούν σε κουτιά.
Μέχρι την ηλικία των 2 ετών, τα περισσότερα παιδάκια είναι πλέον σε θέση να τοποθετήσουν έναν κύκλο ή ένα τετράγωνο στη σωστή του θέση.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει σωστά την αντίληψη του χώρου:
Αφήστε το παιδί σας να πειραματιστεί με το πώς κινείται στο σώμα του στο χώρο και να μάθει έννοιες όπως «πάνω», «κάτω» ή «ανάμεσα».
Έχετε υπόψη ότι το γέμισμα και το άδειασμα κουτιών ή το παιχνίδι με απλά παζλ και τουβλάκια όχι μόνο θα προσφέρει ευχαρίστηση στο παιδί σας αλλά και θα του δώσει αμέτρητες ευκαιρίες να δείξει τις ικανότητές του.
Βρίσκεται άραγε στο σωστό δρόμο;
Όλα τα παιδάκια αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς, γι’ αυτό κι εσείς ως γονείς, καλό θα είναι να ελέγχετε ανά τακτά χρονικά διαστήματα την πρόοδο των ικανοτήτων του μικρού σας.
Ακολουθούν ενδεικτικά μερικές δεξιότητες που τα περισσότερα παιδάκια πρέπει να έχουν τελειοποιήσει μέχρι την ηλικία των 2 ετών:
- Είναι σε θέση να εκτελέσει μια απλή οδηγία, όπως «φέρε μου τη μπάλα σου».
- Είναι σε θέση να αναγνωρίσει μέρη του σώματος, όπως κεφάλι, χέρι, πόδι, κοιλιά.
- Είναι σε θέση να μιμηθεί κάτι που κάνει η μαμά ή ο μπαμπάς, όπως για παράδειγμα το χτένισμα των μαλλιών.
- Είναι σε θέση να πει αρκετές λεξούλες και να αρχίσει σιγά-σιγά να φτιάχνει μικρές φράσεις με δύο και παραπάνω λέξεις.
Αυτή η διαφορετικότητα που διακρίνει ορισμένα παιδιά, κάνει τις πνευματικές τους δυνατότητες υψηλότερες και ασύμβατες με την ηλικία τους.
Μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, όμως αυτό ακριβώς το χάρισμά τους είναι ταυτόχρονα και η αδυναμία τους, καθώς η μοναδικότητά τους τα κάνει εξαιρετικά ευάλωτα και δημιουργεί στους γονείς την υποχρέωση να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά και τις συμβουλές τους, ώστε τα παιδιά αυτά να αναπτυχθούν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Επιπλέον, οι γονείς αποκτούν υπερβολικές προσδοκίες -κάτι που είναι απόλυτα ανθρώπινο-, γεγονός που τους γεμίζει αγωνία για τις ικανότητες και τις επιδόσεις των παιδιών τους.
Η σκέψη ότι μπορεί να αναθρέφουν τον νέο Αϊνστάιν ή …ότι απλά δεν είναι υπέρμετρα προστατευτικοί ως προς το παιδί τους, τους γεμίζει άγχος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: