Η παγκόσμια «γοητεία» των διδύμων και τριδύμων και οι παρεξηγήσεις σχετικά με τη φύση τους, διαιωνίζουν μια μυθολογία, η οποία έχει σοβαρές συνέπειες στα δίδυμα ή τρίδυμα και τις οικογένειές τους
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 1: Τα δίδυμα χάνουν μια γενιά
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Τα διζυγωτικά ή τα δίδυμα από δύο ωάρια κληροδοτούν τη θηλυκή γραμμή από γενιά σε γενιά.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Μια μέλλουσα μητέρα μπορεί να αδιαφορήσει για τα συμπτώματα μιας κύησης με πολύδυμα γιατί πιστεύει ότι δεν μπορεί να κάνει δίδυμα, αφού έκανε η μητέρα της.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 2: Καθώς οι δίδυμες κυήσεις είναι συχνά αποτέλεσμα δαπανηρών θεραπειών υπογονιμότητας, τα δίδυμα δεν αποτελούν λύση για τον πληθυσμό με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Παρότι τα ποσοστά δίδυμων κυήσεων επηρεάζονται από θεραπείες υπογονιμότητας, οι περισσότερες γεννήσεις διδύμων, γίνονται με φυσιολογικό τρόπο.
Τα υψηλότερα ποσοστά διδύμων βρίσκονται στον αφρο-αμερικανικό πληθυσμό, ο οποίος αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα φτώχειας.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι πολιτικοί ιθύνοντες και οι χρηματοδότες δεν καταφέρνουν να βρουν πόρους για να καλύψουν τις ειδικές ανάγκες των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα, που έχουν δίδυμα.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 3: Κάθε έγκυος νομίζει πως κυοφορεί δίδυμα
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Έχει διαπιστωθεί πως οι έγκυες μπορούν να αναγνωρίσουν με ακρίβεια μια πολλαπλή κύηση από τον τρίτο κιόλας μήνα, πριν την ιατρική διάγνωση.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Υπό την επιρροή αυτού του μύθου, οι μαιευτήρες συχνά δεν λαμβάνουν υπόψη τους την μητρική υποψία για δίδυμη κύηση και αντιμετωπίζουν την εγκυμοσύνη σαν να επρόκειτο για ένα μωρό, περιορίζοντας π.χ το μητρικό βάρος στα 10 κιλά, αντί στα 20 που πρέπει για μια δίδυμη κύηση.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 4: Δεν μπορείς να θηλάσεις πολύδυμα ή αν τα θηλάσεις, δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιείς μπιμπερό.
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Μητέρες που θήλασαν πολύδυμα ανέφεραν ότι η συνετή χρήση βρεφικού γάλακτος σε σκόνη ως συμπλήρωμα, όταν η μητέρα είναι άρρωστη ή πολύ κουρασμένη, μπορεί να επιμηκύνει την περίοδο θηλασμού.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι μητέρες με πολύδυμα που επιθυμούν να θηλάσουν αποθαρρύνονται. Αυτό σημαίνει πως τα βρέφη που γεννιούνται με χαμηλό βάρος και έχουν μεγάλη ανάγκη από μητρικό γάλα, στερούνται τα οφέλη του.
Επιπλέον, χάνουν την τακτική σωματική επαφή με τη μητέρα τους, την οποία απαιτεί η διαδικασία του θηλασμού και η οποία δένει τη μητέρα με το παιδί.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 5: Είναι πολύ πιο εύκολο να έχεις δίδυμα. Όλοι είναι πρόθυμοι να σε βοηθήσουν.
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η φροντίδα του παιδιού και του νοικοκυριού είναι πολύ πιο δύσκολες με πολύδυμα.
Η επιχορηγούμενη παιδική φροντίδα και οι άδειες μητρότητας, δεν αρκούν για να ικανοποιηθούν οι πιεστικές ανάγκες των οικογενειών που στερούνται ύπνου, ως αναπόφευκτη συνέπεια της εντατικής φροντίδας πολύδύμων.
Αν η βοήθεια των συγγενών και φίλων δεν είναι συστηματική, μπορεί να οδηγήσει τους γονείς σε άγχος.
Οι μητέρες πολυδύμων ωφελούνται περισσότερο απ’ τη βοήθεια των συζύγων τους. Οι πολιτισμικές προκαταλήψεις συχνά αποθαρρύνουν τους πατέρες απ’ το να συμμετέχουν.
Η έλλειψη ενημέρωσης και εκπαίδευσης στην ανάπτυξη του παιδιού μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της βοήθειας που μπορεί να παράσχει ένας πατέρας.
Παρότι υπάρχουν ορισμένες εκπτώσεις, τα περισσότερα είδη ιατρικής φροντίδας, ο βρεφικός εξοπλισμός, τα ρούχα, οι πάνες και το φαγητό, είναι διπλά για τα δίδυμα κα αυξάνονται ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Όταν οι γονείς πιστεύουν ότι το σύστημα θα παράσχει την απαραίτητη βοήθεια, δεν καταφέρνουν να κινητοποιήσουν τα δικά τους δίκτυα βοήθειας και δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι ν’ αντιμετωπίσουν τις σκληρές σωματικές απαιτήσεις και την οικονομική επίδραση της φροντίδας διδύμων.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 6: Σε κάθε ζεύγος διδύμων, υπάρχει ένα καλό παιδί κι ένα κακό
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η σχέση μεταξύ διδύμων είναι ένα δυναμικό διαδραστικό παιχνίδι διαφορετικών προσωπικοτήτων που βλάπτεται από τέτοιες καθοριστικές ταμπέλες.
Τα δίδυμα τα πηγαίνουν καλά ή άσχημα μεταξύ τους, ανάλογα με το πόσο ταιριάζει το ταμπεραμέντο τους.
Τα δίδυμα πειραματίζονται με την ισορροπία της σχέσης τους. Τη μια στιγμή γίνονται «ηγέτης και οπαδός» και την άλλη «θύτης και θύμα».
Με καλή προπόνηση και διαιτησία απ’ τους γονείς, τα πολύδυμα μπορούν να αναπτύξουν μια υγιή, αμοιβαία σχέση με μακροχρόνια οφέλη.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι μαιευτήρες, οι νοσοκόμες και οι γονείς βάζουν στα δίδυμα την ταμπέλα «καλό» και «κακό» ή άλλα αρνητικά ή θετικά στερεότυπα που καταστρέφουν τη σχέση των παιδιών.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 7: Υπάρχουν πολλά είδη έρευνας για να καταλάβουν οι γονείς τις μοναδικές εκφάνσεις της ανάπτυξης των διδύμων
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η πλειοψηφία των ερευνών, που είναι γνωστές ως «έρευνες διδύμων», εξετάζει την κληρονομικότητα στον τομέα της προσωπικότητας.
Οι περισσότερες πληροφορίες που διαθέτουμε για την ανάπτυξη των διδύμων, είναι προϊόντα αυτής της δουλειάς. Υπάρχουν ελάχιστες μακροχρόνιες έρευνες για την ανάπτυξη των διδύμων.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι παροχείς, οι χρηματοδότες και οι γονείς υποθέτουν ότι έχουν στη διάθεσή τους την πληροφόρηση για την ανάπτυξη των διδύμων και δεν προωθούν την έρευνα σ’ αυτόν τον παραμελημένο τομέα.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 8: Τα δίδυμα και τα τρίδυμα μοιράζονται τα πάντα
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Παρότι μοιράστηκαν μια μήτρα, τα πολύδυμα μαθαίνουν να μοιράζονται τα πράγματά τους σταδιακά, όπως όλα τα παιδιά.
Αρχικά, το καθένα αναπτύσσει μια αίσθηση ιδιοκτησίας για τα ρούχα και τα παιχνίδια του.
Όταν ένα παιδί καταλάβει την έννοια του «δικό μου», μπορεί και ν’ αρχίσει να δανείζει και να συναλλάσσεται.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι γονείς πολυδύμων στοιβάζουν τα ρούχα των παιδιών μαζί, κι έτσι καθυστερούν την ανάπτυξη αυτοπεποίθησης και δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο ανταγωνισμού μεταξύ των παιδιών.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ 9: Τα δίδυμα πρέπει να είναι πάντα χωριστά στο σχολείο για να μάθουν να τα βγάζουν πέρα χωρίς την παρουσία του άλλου
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Καμία συνταγή για τη θέση τους στο σχολείο, δεν ταιριάζει σε όλα τα δίδυμα.
Η θέση κάθε διδύμου στην τάξη πρέπει να αξιολογείται κάθε χρόνο, όπως ακριβώς αξιολογείται η θέση οποιουδήποτε παιδιού.
Τα δίδυμα που δεν έχουν εξισορροπήσει ακόμη τη σχέση τους, ωφελούνται με το να αρχίσουν το σχολείο στην ίδια τάξη.
Εκεί, με την ανακουφιστική παρουσία του αδελφού τους, μπορούν να μάθουν να χωρίζονται συμμετέχοντας σε διαφορετικές δραστηριότητες με διαφορετικές ομάδες παιδιών.
Όταν τα πολύδυμα χωρίζονται πριν μάθουν να λειτουργούν αυτόνομα, στενοχωριούνται και αγχώνονται, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συγκεντρωθούν στο σχολείο.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ: Οι διευθυντές, οι δάσκαλοι και οι γονείς βάζουν τα δίδυμα σε διαφορετικές τάξεις πριν να είναι έτοιμα για κάτι τέτοιο, επιβραδύνοντας έτσι τη διαδικασία αποχωρισμού που θέλουν να προωθήσουν.
ΔΙΔΥΜΑ – MΥΘΟΣ ΝΟ10: Γεννιούνται πάντα με καισαρική
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Παρότι ο τοκετός πολυδύμων ενέχει κινδύνους που καθιστούν τη καισαρική μια πιο ασφαλή επιλογή, δε γεννιούνται έτσι όλα τα πολύδυμα.
Ορισμένοι μαιευτήρες μάλιστα, έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά σε καισαρικές με δίδυμα και πολύδυμα!
Η πιθανότητα καισαρικής αυξάνεται με τον αριθμό των βρεφών. Ειδικά αν πρόκειται για τετράδυμα ή πεντάδυμα.
Πολλοί γιατροί ωστόσο είναι τουλάχιστον πρόθυμοι να επιχειρήσουν φυσιολογικό τοκετό αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές και για τα δύο μωρά, σε μια κύηση διδύμων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ